maandag 23 januari 2012

Oogsten

Wie zaait zal oogsten. De komende dagen zal ik iedere dag een spuit in mijn bovenbeen gaan krijgen met daarin "neupogen". Dit is een goedje om voldoende witte bloedcellen aan te maken. Gezien het beenmerg nu schoon is gaan ze volgende week indien de bloedcellen op hun hoogtepunt zijn het bloed filteren. Door een infuus die in mijn lies aangebracht gaat worden wordt het bloed uit mijn lijf gehaald, door een machine gehaald om het vervolgens weer via lijn nummer twee via de lies in mijn lijf terug te gaan pompen. Deze machine haalt de witte cellen uit het bloed met daarin de stamcellen. Dit zal een twee tot drie uur gaan duren en moet soms een aantal dagen achter elkaar plaatsvinden om zo genoeg stamcellen te verkrijgen. Deze stamcellen worden vervolgens in de vriezer bewaard. Of dat in de vriezer thuis moet of ergens in het ziekenhuis dat hebben ze me nog niet verteld.
Na de zes kuren die ik moet ondergaan volgt een extra behandeling met daarin een extra hoge dosis chemotherapie en eventueel bestralingen. Dit met als doel om de overgebleven kankercellen in zijn geheel vaarwel te kunnen zeggen. Door deze behandeling zal het beenmerg onherstelbare schade oplopen waardoor nieuwe bloedcellen niet meer aangemaakt kunnen worden. Het zal dus alle cellen, of het nu foute of goede zijn, kappot gaan maken. Door de ingevroren stamcellen vervolgens weer terug te plaatsen kan de bloedcelproductie weer op gang komen.
Een heel verhaal, snap er eigenlijk niets van, maar hoop dat ik het een toch duidelijk heb verwoord.

3 opmerkingen:

  1. Lieve Maud,
    Wat ingewikkeld allemaal zeg!
    Wat maak je veel mee, veel teveel.
    Ontzettend fijn dat je samen met papa, vandaag weer lekker naar huis mag!
    Gezellig weer bij mama , Niels en Juul!!

    Doe je ze de groetjes?

    Janneke & andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opa van Hamersveld26 januari 2012 om 10:53

    Lieve Maud,
    Wat een spannend verhaal. Het is niet te geloven dat dokters dit allemaal kunnen. Wat een geleerde mensen. Misschien wordt jij later ook dokter en dan kan je ook andere kindjes beter maken.
    Oma en ik hebben vandaag de kamer schoon gemaakt. Morgen komen de tafels en de stoelen. Dat moet ook want ik hoode dat jij , je broer en zusje en je nichtjes zondag bij ons komen. Dus dan moet de kamer weer op orde zijn. Opa zal jullie dan laten zien hoe je rondjes kan fietsen. Want wij hebben toch niet voor niets zo een grote kamer gekregen. En dan gaan wij het ook gezellig maken met een broodje en een drankje. Jij zal het ook wel leuk vinden, want het is al heel lang geleden dat je bij de kipjes en saar en miep bent geweest. De laatste keer dat wij samen zijn geweest was in plopsteland in Coevorden. Weet je nog. Toen dachten wij dat je een griepje had. Maar stiekem wist iedereen voor zich wel beter. Dus je begrijpt wel dat oma en opa deze dag nooit zullen vergeten.
    Maar nu hou ik op met schrijven anders hebben wij zondag niets meer te vertellen. Ik kan bijna niet wachten. Alle nazaten weer bij elkaar.
    Doe Niels, Juul, mamma en pappa maar de groeten, Zeg maar dat zij vanavond samen een glaasje wijn moeten drinken als jullie op een oor liggen. Dan doet opa het vanavond ook. Wordt je wat vrolijker van. Maar denk er om, als jullie later groot zijn gaat opa het verbieden.
    Noch 2 nachtjes slapen en dan is het zover.
    Groeten van Oma en opa en tot zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opa van Hamersveld26 januari 2012 om 11:26

    Lieve Maud,
    Opa was nog wat vergeten te vertellen.
    Zaterdag komt Marja, je weet wel het zusje van opa, naar Zwolle. Dit keer komt ze niet op jullie passen maar komt ze oma helpen met de kasten. Dan zijn wij tenminste zondag klaar en kunnen het gezellig maken.
    Tot zondag.

    BeantwoordenVerwijderen