woensdag 7 maart 2012

De operate: missie volbracht!

Gister werden we al vroeg wakker gemaakt. En helaas niet voor een lekker ontbijt op bed. Ik moest me gaan voorbereiden op de operatie van vandaag. Dit feest begon met bloedprikken in mijn voet. Dit om te kijken wat de schade zou kunnen zijn van de verkeerd uitgeschreven antibiotica van gister. Binnen een half uur kwam het resultaat. De zakjes vocht hebben hun werk goed gedaan en gelukkig, de nieren functioneren goed. Mamma trok mij een mooi pyamajasje aan en al snel werd ik over de gangen naar de reeds bekende kamer gereden. Mamma bleef gelukkig bij me tot ik sliep. Van horen zeggen zou de operatie vier tot zes uur in beslag nemen.

Het eerste onderdeel van de operatie was het inbrengen van een nieuwe VAP. En geen enkele maar een dubbele. Bij een dubbele kunnen twee lijnen met limonade tegelijk in mijn lijfje binnen worden gebracht. Maar helaas, de aansluiting op de betreffende ader ging niet goed. Dit bleek later tijdens het vervolg van de operatie. In plaats van in de ader had het vocht van het infuus de vrije loop in mijn lichaam. Doordat mijn bloeddruk snel afnam kwamen de snijdokters na een scan/foto en onderzoek er achter dat er vocht tussen mijn borstkas en longen kwam te zitten. In eerste instantie dachten ze aan de klaplong. Middels een drain die door een snee in mijn zij tussen de ribben door is aangebracht hebben ze de hoeveelheid vocht verwijderd. Door dit probleem is er veel tijd verloren gegaan en heeft de operatie een beetje langer geduurd dan verwacht. Ach, het waren misschien vijf extra uren, niks in vergelijk met een heel mensenleven.
Na deze uren zijn de snijdokters van start gegaan met het verwijderen van de tumor. De reeds aanwezig wond (van de bioptie destijds) is open gemaakt en verbreed om zou goed bij alle organen te kunnen. De tumor hebben ze goed weten te verwijderen zonder de organen hierin aan te tasten. Voor zover bekend hebben ze 95 procent weten te verwijderen. Daarnaast zijn er ook nog twee lymfeklieren verwijderd.

Als laatste is de eitjes- alias vruchtbaarheidsdokter aan het werk gegaan. Die heeft een eierstok verwijderd om vervolgens in de vriezer te leggen. Deze zal niet gebruikt worden om als decoratie op de tafel tijdens het palmpasen ten toon te stellen. Deze hoop ik te kunnen gebruiken voor een eventueel zwangerschap later in mij mooie leven. Ik ben de jongste in mijn soort die op deze manier een eventuele vruchtbaarheid in de toekomst kan bewerkstelligen. Momenteel zijn er zeven kinderen op papier bekend die op deze manier een eierstok in veiligheid stellen. Hoe dit later teruggeplaatst gaat worden en wat de slagingskansen op zwangerschap kunnen zijn, Joost, mijn aanstaande, mag het weten. Wie dan leeft wie dan zorgt. Dat het stokje in veiligheid is gesteld, is voor nu het belangsrijkste.

Tijdens al deze ingrepen hebben pappa en mamma hun tijd weten in te vullen in de bruisende stad Groningen. Een verlaat ontbijt, koffie drinken, een fijne lunch, een middag slaapje, een lekker diner met alcoholische versnapering en niet te vergeten tijd voor elkaar bracht de tijd al snel tot zeven uur in de avond. Om half negen werden pappa en mamma gebeld door de snijdokter. Ze waren klaar en de missie was goed geslaagd. De elf uren bezig zijn waren niet voor niets. Intussen lig ik op de intensieve care. Het is tien uur, ik word niet meer in slaap gehouden maar ben nog niet helemaal terug op deze aarde. De ogen heb ik reeds een paar keer open gehad en heb mamma en pappa en de Bumba ballon boven mijn hoofd voorbij zien komen. De dikke slang die ze in een neusgat hadden ingebracht voor beademing is er reeds uit, doe alles weer redelijk op eigen kracht. Heb een neusbril opgezet gekregen voor wat extra zuurstof. Daarnaast zit ik nog van top tot teen onder de toeters en bellen. Dit zal wel ergens goed voor zijn.

5 opmerkingen:

  1. Je kunt het mooi vertellen Maud, ik heb van boven naar beneden mijn adem ingehouden. Veel sterkte bij je herstel, ook voor je papa en mama...

    Roy en Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve maud.
    wat zijn we allemaal blij dat de operatie goed gegaan is zeg wow.en voor jou was het ook een ingreep he.ik heb gisteren de heledag aan je gedacht.en eindelijk daar was het verlossende smsje het is geslaagd wat was ik blij.lieve schat.geef iedereen een dikke kus en knuffel van me tot snel en hou heel veel van jullie allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn lieve en flinke Maud,

    Wat een dag is dat voor je geweest en wat was ik blij toen pappa mij gisteravond mailde dat alles goed is verlopen.

    En wat is het fijn dat je pappa en mamma en Bumba hebt gezien. Nog even en de dikke slang mag weer uit je neus.

    Nu lekker herstellen.

    Dikke kus voor jullie allemaal van opa Arnold.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeroen Kneijber7 maart 2012 om 13:32

    Dag Maud! Zo hee! Flinke meid hoor! You did it! Ja en de dokters natuurlijk ook! Hulde! Ben blij voor jou dat wat nu allemaal mogelijk is is gedaan! 'Operatie Destert Storm op micro niveau' (Leg ik later nog wel eens uit) zeg maar! Nu goed bijkomen en aansterken! Een dikke knuffen voor jou, papa en mama en natuurlijk ook voor Niels en Juul! Ik hoop dat je ze snel weer ziet! Zoen jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marieke van Woerkom7 maart 2012 om 13:39

    Lieve Maud, wat een dappere dame ben je aan het worden zeg! Zo door zo'n spannende operatie heenfietsen, wauw! En dan papa en mama, die zullen ook een spannende dag hebben gehad. Ik was heel blij toen ze sms-ten dat alles goed was verlopen! Nu lekker even helemaal niets, gewoon lekker herstellen en hopelijk snel weer spelen met Juul en Niels. En als je je dan weer beter voelt, komen Hanna en Puck graag ook nog wel een keertje spelen. Dikke knuffel voor iedereen, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen